|
Τατουάζ στη φυλετική παράδοση
|
Οι φυλές της Πολυνησίας, όπως οι Μαορί και οι Σαμόα, θεωρούν το τατουάζ ιερό τελετουργικό.
Με τεχνικές επώδυνες αλλά πρωτίστως τιμητικές, τα γεωμετρικά μοτίβα και οι τοποθετήσεις τους αφηγούνται την ταυτότητα, την κοινωνική θέση και την ιστορία του ατόμου.
Στην Ιαπωνία, το παραδοσιακό irezumi εξελίχθηκε από μαγικές και πνευματικές ρίζες σε μορφή τέχνης, αλλά και μέσο εξέγερσης, κυρίως κατά την περίοδο των Γιακούζα. |
|
|
Η εποχή των θαλασσοπόρων
|
Κατά τον 18ο αιώνα, Ευρωπαίοι ναυτικοί που ταξίδευαν σε εξωτικές περιοχές «έφεραν πίσω» την τέχνη του τατουάζ στην Ευρώπη ως ένα σύμβολο ταξιδιού, ελευθερίας και περιπέτειας.
Το 1722, ναύτες ολλανδικών πλοίων που προσέγγιζαν τις ακτές των νησιών Σαμόα, παρατήρησαν ότι οι ιθαγενείς φορούσαν κολλητά παντελόνια, διακοσμημένα με περίπλοκα σχέδια. Όταν αποβιβάστηκαν και τους είδαν από κοντά, συνειδητοποίησαν ότι αυτά που θεωρούσαν ως παντελόνια ήταν στην πραγματικότητα το ίδιο τους το δέρμα, που ήταν καλυμμένο απ’ άκρη σε άκρη με χρώμα που οι κάτοικοι των νησιών τα αποκαλούσαν “tatau”, που σημαίνει «για να σηματοδοτήσει κάτι».
Στην Αμερική του 19ου αιώνα, το τατουάζ έγινε μόδα μεταξύ στρατιωτικών, αλλά και στους κύκλους του τσίρκου και των καλλιτεχνών του περιθωρίου. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Από το περιθώριο στη mainstream κουλτούρα
|
Μέχρι τις αρχές του 20ού αιώνα, το τατουάζ θεωρούνταν σύμβολο αντικομφορμισμού ή κοινωνικής περιθωριοποίησης.
Όμως από τη δεκαετία του ’70 και μετά, και ιδιαίτερα μετά το 2000, το τατουάζ πέρασε στην τέχνη, εντάχθηκε στην ποπ κουλτούρα και έγινε μέσο αυτοέκφρασης και αισθητικής επιλογής. |
|
|
Το τατουάζ σήμερα ως τέχνη στο δέρμα
|
Σήμερα, η τέχνη του τατουάζ εξελίσσεται ραγδαία, καλύπτοντας από minimal και fine line σε realistic portraits και από tribal και geometric σε abstract και custom designs.
Το τατουάζ εξελίχθηκε σε μια σύγχρονη μορφή τέχνης που δεν είναι απλώς διακόσμηση, αλλά μια ιστορία, μια δήλωση ταυτότητας και πολλές φορές θεραπευτική διαδικασία, που γράφεται όχι σε καμβά, αλλά στο ίδιο το ανθρώπινο σώμα. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|